Materiały na lekcje informatyki dla klasy VIII (sala nr 12)
Witam!
Zadania, które należy wykonać:
1 Plan lekcji (Ostateczny termin oddania zadania 30.09.2022 r.)
Plan lekcji należy wykonać w programie Microsoft Office Word 2003 lub nowszym albo w programie OpenOffice Writer.
Wymagania wskazówki:
- plik ma mieć nazwę planNr, gdzie Nr jest Twoim numerem z dziennika
- plik ma zawierać tabelę, w której będzie umieszczony Twój plan lekcji
- komórki tabeli mogą zawierać inne zajęcia, np. kółka zajęć pozalekcyjnych, SKS
- strona musi być ustawiona poziomo (Plik -> Ustawienia strony... karta Rozmiar papieru sekcja Orientacja
przycisk Pozioma)
- musi być kolumna "Godziny", zawierająca czas trwania lekcji napisane przy pomocy indeksu górnego
(skrót klawiszowy: CTRL + SHIFT + "+"), np. 800 - 845
- ocenę podniesie zastosowanie ciekawego, niestandardowego obramowania tabeli, wypełnienia komórek kolorem, odpowiedniego wyboru koloru i rodzaju czcionki itp., aby całość miała estetyczny wygląd.
Wzór planu lekcji (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
Wzór kolorowych planów lekcji. Drugi wykonała Klaudia Dekert (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
2 Gra w statki (Ostateczny termin oddania zadania 21.10.2022 r.)
Plan lekcji należy wykonać w programie Microsoft Office Word 2003 lub nowszym albo w programie OpenOffice Writer.
Wymagania wskazówki:
- plik ma mieć nazwę tabela_statkiNr, gdzie Nr jest Twoim numerem z dziennika
- plik ma zawierać tabelę, w której będą umieszczone dwie identyczne tabele do gry w statki
- postaraj się wykonać kwadratowe komórki
- wzór zawiera zrzut gotowej do gry planszy oraz zrzut ekranu przykładowego pliku
Wzór planszy gry w statki (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
Wzór tabeli gry w staki wykonanej w OpenOffice (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
3 Życiorys (Ostateczny termin oddania zadania 21.11.2022 r.)
Życiorys należy wykonać w programie Microsoft Office Word 2003 lub nowszym albo w programie OpenOffice Writer.
Wymagania wskazówki:
- plik ma mieć nazwę życiorysNr, gdzie Nr jest Twoim numerem z dziennika
- należy odpowiednio dobrać czcionki oraz margines górny i dolny aby plik składał się z jednej kartki
- musza być podane następujące działy: Dane osobowe, Wykształcenie, Doświadczenie zawodowe, Umiejętności dodatkowe,
Znajomość języków obcych, Zainteresowania
- należy użyć tabulatorów aby odpowiednio wyrównać tekst w poszczególnych działach, nie "przesuwać" tekstu spacjami!
- w dziale Wykształcenie zacząć od szkoły ostatnio ukończonej, należy wymyślić szkołę ponadgimnazjalną (taką, do której zamierzasz pojść) i/lub studia, należy napisać tylko rok rozpoczęcia i ukończenia szkoły
- w dziale Doświadczenie zawodowe zacząć również od miejsca ostatniego zatrudnienia, należy wymyślić swoje
doświadczenia zawodowe, podać jednak dokładną datę rozpoczecia i ukończenia pracy (dzień, miesiąc, rok) oraz zajmowane stanowisko.
Oczywiście doświadczenie zawodowe ma być zmyślone
- ustawienia strony (marginesy) oraz formatowanie czcionki dobrać tak, aby życiorys zajmował jedną stronę.
Wzór życiorysu (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
|
4 Kodowanie w Scratch - Suma i różnica (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 04.11.2022 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć programu Scratch dostępnego w Internecie.
Polecam założenie konta - wtedy projekty zostaną zapisane na Twoim koncie.
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz program Scratch.
- Utwórz projekt realizujący zadanie sumowana alb odejmowania dwóch liczb
- Utwórz i wykorzystaj zmienne: klawisz - zmienna wyboru działania, a - pierwsza liczba, b - druga liczba, suma - dodawanie, różnica - odejmowanie.
- Możesz skorzystać z pomocy podręcznika na str. 38 - 40.
- Możesz rozbudować program o inne działania.
- Możesz wybrać innego duszka i tło.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- prawidłowe wykonanie skryptu,
- prawidłowe użycie zmiennych.
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
5 Kodowanie w Scratch - Algorytm Euklidesa w wersji z odejmowaniem (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 02.12.2022 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć programu Scratch dostępnego w Internecie.
Polecam założenie konta - wtedy projekty zostaną zapisane na Twoim koncie.
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz program Scratch.
- Utwórz projekt realizujący algorytm Euklidesa znajdowania NWD w wersji z odejmowaniem,
- Utwórz i wykorzystaj tylko dwie zmienne.
- Wykorzystaj schemat blokowy obrazujący ten algorytm.
- Możesz wybrać innego duszka i tło.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- prawidłowe wykonanie skryptu algorytmu,
- prawidłowe użycie zmiennych.
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
6 Kodowanie w Scratch - Algorytm wyszukiwania największego elementu (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 09.12.2022 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć programu Scratch dostępnego w Internecie.
Polecam założenie konta - wtedy projekty zostaną zapisane na Twoim koncie.
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz program Scratch.
- Utwórz projekt realizują-cy algorytm wyszukiwania największego elementu w zbiorze liczb.
- Utwórz i wykorzystaj trzy zmienne: n - liczba elementów, liczba - wprowadzana liczba, max- element największy.
- Możesz skorzystać z pomocy podręcznika na str. 64 - 67.
- Możesz wybrać innego duszka i tło.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- prawidłowe wykonanie skryptu algorytmu,
- prawidłowe użycie zmiennych.
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
8 Kodowanie w Scratch - Gra w zgadywanie liczby (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 23.12.2022 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć programu Scratch dostępnego w Internecie.
Polecam założenie konta - wtedy projekty zostaną zapisane na Twoim koncie.
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz program Scratch.
- Utwórz projekt realizujący grę w zgadywanie liczby.
- Gracz ma zgadnąć liczbę, którą wylosował komputer z podanego zakresu, np. od 1 do 20.
- Duszek ma podpowiadać, czy liczba jest za duża, czy za mała.
- Utwórz i wykorzystaj zmienną o nazwie szukana.
- Możesz dodatkowo zaprogramować licznik, po ilu próbach gracz odgadł liczbę.
- Możesz wybrać innego duszka i tło.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- prawidłowe wykonanie skryptu gry,
- prawidłowe użycie zmiennej,
- dobór duszka, tła i ewentualne wstawienie licznika.
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
9 Programowanie w C++ - Największa liczba (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 20.01.2023 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć programu Dev C++. To darmowa aplikacja dostepna w internecie
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz program Dev C++.
- Utwórz nowy projekt Plik ->Nowy -> Projekt.... Wybierz rodzaj projektu Console Applicattion.
Projekt musisz najpierw zapisać. Zapisz go pod nazwą najwieksza_liczba na swojej części dysku.
- Aby stworzyć aplikacje musisz dodać tzw. standardową przestrzeń nazw poprzez dodanie polecenia: using namspace std.
- Pamiętaj w tym języku każda linijka programu kończy się średnikiem.
- Aby wyświetlić jakiś napis na ekranie użyj polecenia cout.
- Aby pobrać liczbę z klawiatury użyj polecenia cin.
- Spróbuj skompilować program, popraw ewentualne błędy. Poprawiaj tak długo dopóki program się skompiluje i uruchomi.
- Uruchom program z przykładowymi przykładami.
- Zapisz program i prześlij plik cpp.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- prawidłowe wykonanie poleceń jeżyka c++;
- bezbłędna kompilacja programu;
- przesłanie pliku cpp.
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
10. Programowanie w Python - Największa liczba (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 03.03.2023 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć środowiska repl.it albo replit.com dostępnego w Internecie.
Należy założyć konto na tej programie - potrzebny będzie jedynie e-mail. Proszę zapamiętać albo zapisać w pewnym miejscu dane logowania.
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz środowisko repl.it i się zaloguj.
- Stwórz nowy projekt w jerzyku Python i nazwij go najwieksza_liczba.
- Napisz kod realizujący podanie największej liczby spośród podanych liczb. Na początku program ma się pytać ile liczb będziemy podawać.
- Zapisz projekt i prześlij link.
- Możesz skorzystać z podręcznika ze str. 123.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- prawidłowy skrypt algorytmu znajdowania największej liczby,
- przesłanie linku z przykładowymi danymi
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
11. Programowanie w Python - Działania arytmetyczne (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 11.03.2023 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć środowiska repl.it albo replit.com dostępnego w Internecie.
Należy założyć konto na tej programie - potrzebny będzie jedynie e-mail.
Proszę zapamiętać albo zapisać w pewnym miejscu dane logowania.
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz środowisko replit.com i się zaloguj.
- Stwórz nowy projekt w języku Python i nazwij go dzialania_arytmetyczne.
- Napisz kod realizujący obliczanie podstawowych działań arytmetycznych dwóch wprowadzonych przez użytkownika liczb.
Pamiętaj, żeby zaprogramować odpowiednio dzielenie przez zero!
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- prawidłowy skrypt wykonywania działań arytmetycznych
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
12. Programowanie w Python - Obliczanie średniej dwóch liczb (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 18.03.2023 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć środowiska repl.it albo replit.com dostępnego w Internecie.
Należy założyć konto na tej programie - potrzebny będzie jedynie e-mail.
Proszę zapamiętać albo zapisać w pewnym miejscu dane logowania.
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz środowisko replit.com i się zaloguj.
- Stwórz nowy projekt w języku Python i nazwij go średnia.
- Napisz kod realizujący obliczanie średniej arytmetycznej dwóch wprowadzonych przez użytkownika liczb.
Wykorzystaj zdefiniowanie funkcji.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- prawidłowy skrypt algorytmu znajdowania średniej dwóch liczb
- zdefiniowanie funkcji obliczającej średnią
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
12a Programowanie w Baltie - wieżowiec (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 17.01.2024 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć programu Baltie 3 zainstalowanego na stacjach roboczych.
Można zapoznać się z programem wybierając Audiowizualny program uczący
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz program Baltie 3.
- Wybierz Tryb -> Programowanie -> Nowicjusz
- Wykonaj program, w którym czarodziej Baltie buduje wieżowiec złożony z co najmniej pięciu kondygnacji
- Na końcu program ma czekać na naciśnięcie dowolnego przycisku, aby było można obejrzeć efekt jego pracy
- Można dodać inne elementy, jak słońce, płot, drzewa.
- Zapisz program w swoim folderze pod nazwą wiezowiec_Nr , gdzie Nr oznacza Twój numer z dziennika..
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- prawidłowe użycie poleceń ruchu i budowania
- prawidłowe wykonanie budynku
- stopień skomplikowania budynku (różnorodne okna i ściany), liczba pięter
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
13. Arkusz kalkulacyjny adresowanie mieszane: szkoła (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 14.04.2023 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć arkusza kalkulacyjnego z pakietu OpenOffice
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz arkusz kalkulacyjny Calc z pakietu OpenOffice.
- Stwórz arkusz przedstawiony poniżej prezentujący liczbę uczniów z podziałem na płcie w poszczególnych klasach.
- W komórkach oznaczonych na żółto zastosuj odpowiednie formuły i formatowanie komórek (procenty bez części ułamkowych).
- Zapisz arkusz pod nazwą szkołaNr, gdzie Nr oznacza twój numer z dziennika.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- wykorzystanie prawidłowych funkcji w arkuszu,
- umiejętność zawijania tekstu w komórkach,
- estetyka arkusza, kolumny i wiersze o równych rozmiarach, obramowanie,
- dodatkowo ciekawe formatowanie komórek.
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
11 Arkusz kalkulacyjny - wykres dotyczący ocen (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 16.03.2024 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć arkusz kalkulacyjny Calc dostępny w pakiecie OpenOffice albo Excel w pakiecie internetowym Office 365.
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz arkusz kalkulacyjny.
- Wykonaj tabelkę z ocenami za I i II półrocze.
- Wstaw wykres kolumnowy obrazujący dane z tabeli.
- Sformatuj wykres, aby był ciekawy. m.in. zmień kolor obszaru wykresu, zmień czcionkę w podpisach osi i legendzie, dodaj tytuł wykresu, itd.
- Im ciekawszy będzie wykres tym lepsza ocena.
- Można również ciekawie sformatować tabelę.
- Zapisz plik w chmurze (Office 365) albo w swoim folderze (OpenOffice Calc) pod nazwą oceny_wykres_Nr , gdzie Nr oznacza Twój numer z dziennika.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- prawidłowe wykonanie tabeli w arkusz
- wstawienie odpowiedniego wykresu
- stopień skomplikowania formatowania wykresu
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
12 Prosta strona internetowa (Ostateczny termin oddania zadania 19.05.2024 r.)
Do tego ćwiczenia należy wykorzystać program notatnik.
Wymagania wskazówki:
- zapoznaj się z podstawami tworzenia stron w języku HTML. Możesz to zrobić korzystając z Internetu lub prostego kursy zamieszczonego tutaj.
- stwórz prosta stronę internetową
- plik ma mieć nazwę indexNr.htm, gdzie Nr jest Twoim numerem z dziennika
- strona ta ma zawierać informacje o Tobie napisane czcionkę o różnym rozmiarze, kolorze i stylu. tło ustal na kolor inny niż biały
- ma zawierać listę wypunktowaną i numerowaną,
- ma zawierać odsyłacz do strony internetowej
- ma zawierać grafikę.
Wzór prostej strony internetowej (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
13 Arkusz kalkulacyjny - realizacja algorytmu liniowego (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 23.04.2024 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć arkusz kalkulacyjny Calc dostępny w pakiecie OpenOffice albo Excel w pakiecie internetowym Office 365.
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz arkusz kalkulacyjny.
- Wykonaj ćwiczenie 1 oraz 2 z podręcznika ze str. 200.
- Zapisz plik w chmurze (Office 365) albo w swoim folderze (OpenOffice Calc) pod nazwą arkusz_algorytm_Nr , gdzie Nr oznacza Twój numer z dziennika.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- prawidłowe wykonanie tabeli w arkusz
- wstawienie odpowiednich formuł liczšcych sumę oraz procenty
- stopień skomplikowania formatowania wykresu
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
Powodzenia
Łukasz Mrowicki