Materiały na lekcje informatyki dla klasy VI (sala nr 12)
Witam!
Zadania, które należy wykonać:
1. Arkusz kalkulacyjny - wstawianie prostych wykresów (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 109.10.2020 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć arkusza kalkulacyjnego Calc z pakietu OpenOffice
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz program Arkusz kalkulacyjny (Calc) z pakietu biurowego OpenOffice.
- Wpisz dane w poszczególne komórki arkusza.
- Wstaw wykresy kołowy i słupkowy.
- Nadaj wykresom atrakcyjny wygląd, zmień kolory tła wykresu, legendy, kroje czcionek.
- Nadaj nazwę wykresyNr, gdzie Nr oznacza Twój numer z dziennika.
- Możesz dobra dodatkowe wykresy.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- prawidłowe wstawiania wykresu
- prawidłowe formatowanie wykresu
- prawidłowe zapisanie pliku
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
2 Kodowanie w Scratch - Gra dla jednego gracza (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 02.02.2021 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć programu Scratch dostępnego w Internecie.
Polecam założenie konta - wtedy projekty zostaną zapisane na Twoim koncie.
Następnie należy potwierdzić e-mail, wtedy będzie można udostępniać projekty.
Potwierdzanie maila jest w ustawieniach konta.
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz program Scratch.
- Utwórz projekt realizujący grę dla jednego gracza.
- Wstaw i zaprogramuj odpowiednio duszki, np: baletnicy i piłki.
- Duszek gracza np baletnicy ma poruszać się po naciśnięciu klawiszy kursora, natomiast duszek piłki ma poruszać się po losowej trasie na scenie.
- Dodaj zmienną punkty, która zlicza punkty, gdy baletnica dotknie piłki.
- Skorzystaj z poleceń z podręcznika str. 66 - 67.
- Możesz wstawić dodatkowe elementy, które uatrakcyjnią scenę.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- prawidłowe skrypty ruchu duszków,
- wstawienie zmiennej,
- prawidłowe zliczanie punktów w grze.
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
3 Kodowanie w Scratch - Gra dla dwóch osób - tunel (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 26.03.2021 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć programu Scratch dostępnego w Internecie.
Polecam założenie konta - wtedy projekty zostaną zapisane na Twoim koncie.
Następnie należy potwierdzić e-mail, wtedy będzie można udostępniać projekty.
Potwierdzanie maila jest w ustawieniach konta.
Wymagania i wskazówki:
- Otwórz program Scratch.
- Utwórz projekt realizujący poruszanie się dwóch duszków, np. kota i żuka w tunelu.
- Wstaw duszki kota i żuka, zmniejsz odpowiednio ich rozmiar.
- Zaprogramuj odpowiednio ruch duszków za pomocą klawiszy. Jednego za pomocą klawiszy strzałek, a drugiego za pomocą klawiszy WSAD.
- Namaluj tło, które będzie tunelem. Możesz zmienić typ pliku na mapę bitową.
- Dodaj miejsca w tunelu, do których muszą dojść duszki, żeby wygrać.
- Zaprogramuj odpowiednio duszki, żeby przegrywały jeśli dotkną brzegu tunelu - użyj czujnika: dotyka koloru.
- Możesz wstawić dodatkowe elementy, które uatrakcyjnią grę.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- wstawienie odpowiedniego duszków,
- prawidłowy skrypty ruchu duszków,
- prawidłowy skrypt "przegranej" i "wygranej",
- stworzenie odpowiedniego tła - tunelu.
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
4 Prezentacja multimedialna - Zastosowanie komputerów (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 07.05.2021 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć jeden z trzech programów:
- PowerPoint z pakietu Offfice (jeśli macie go zainstalowanego na swoich komputerach)
- Program Prezentacja (Impress) z darmowego pakietu OpenOffice.
- PowerPoint z pakietu Office 365 dostępnego w internecie po zalogowaniu na konto Teams.
Wymagania i wskazówki:
- Wykonaj prezentację dotyczącą zastosowań komputerów omawianych na lekcjach informatyki.
- Informacje na ten temat są dostępne w podręczniku str. 111 - 118.
- Prezentacja ma mieć minimum 10 slajdów: pierwszy slajd początkowy ma mieć tytuł oraz imię i nazwisko autora. Natomiast ostatni slajd to podziękowanie za obejrzenie i podanie źródeł.
- Slajdy maja zawierać grafikę odnosząca się do poszczególnych zastosowań komputerów - np. loga gier, zrzuty ekranu z gier, programów, z których korzystacie itp..
- Slajdy maja mieć określone tło i ustawione efekty przejścia. Można dodać animacje tekstu i grafik w ramach slajdu.
- Możesz zawrzeć opis programów i usług, z których korzystasz bardzo chętnie.
- Podaję przykładowe zastosowania komputerów:
- komputer pomaga w pracy i nauce: Google, Youtube, ZOOM, Teams, Kahoot,
- komputer pomaga w projektowaniu domów, mieszkań, mebli, samochodów itp.
- komputer pomaga lekarzowi, np. tomografia komputerowa,
- komputer pomaga w produkcji filmów, reklam, np. podać przykłady filmów i bajek animowanych, w których wykorzystano grafikę komputerową.
- komputer pomaga w przygotowaniu książek i czasopism,
- komputer pomaga osobom niepełnosprawnym,
- komputer jest źródłem rozrywki, np. gry komputerowe (można wymienić), oglądanie filmów (CDA, YT, Netfix), słuchanie muzyki (Spotify, Tidal),
- komputer steruje różnymi robotami, np. odkurzacze i kosiarki do trawy, roboty, które montują samochody w fabryce.
- Prezentację należy przesłać jedną z trzech możliwości: jako załącznik na maila informatycznego, jako plik w Messengerze albo poprzez Teams jako załącznika lub udostępnienie pliku.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
- wstawienie odpowiedniej liczby slajdów,
- zgodność treści slajdów z tematem,
- atrakcyjność wizualna prezentacji.
Powodzenia
Łukasz Mrowicki