Materiały na lekcje informatyki dla klasy III gimnazjum (sala nr 8)


Witam!
Zadania, które należy wykonać:


1 Notatka 1 - rodzaje komputerów (Ostateczny termin oddania zadania 24.09.2010 r.)

Notatkę należy wykonać w programie Microsoft Office Word 2003.

Wymagania i wskazówki:

2 Plan lekcji (Ostateczny termin oddania zadania 29.10.2010 r.)

Plan lekcji należy wykonać w programie Microsoft Office Word 2003.

Wymagania wskazówki:

Wzór planu lekcji (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
Plan lekcji

3 Życiorys (W związku z obchodami Dnia Patrona Szkoły przedłużam klasie IIIb ostateczny termin oddania zadania do dnia 26.11.2010 r.)

Życiorys należy wykonać w programie Microsoft Office Word 2003.

Wymagania wskazówki:

Wzór życiorysu (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
Życiorys


4 Oceny (Ostateczny termin oddania zadania 17.12.2010 r.)
Do tego ćwiczenia należy arkusz kalkulacyjny Microsoft Office Excel 2003

Wymagania i wskazówki:
  1. We wszystkich dotychczasowych ćwiczeniach pisząc formuły "poruszaliśmy" się w ramach jednego arkusza. Celem tego ćwiczenia będzie poznanie sposobu odwoływania się do innego arkusza.
  2. Aby odwołać się do innego arkusza należy podać jego nazwę, wykrzyknik, a później już adres w ramach tego arkusza, np. aby odwołać się do komórki A8 w arkuszu Arkusz3 należy wpisać =Arkusz3!A8
  3. Otwórz arkusz kalkulacyjny Excel i zapisz pod nazwą ocenyNr, gdzie Nr jest Twoim numerem z dziennika.
  4. Nadaj arkuszom odpowiednio nazwy uczniowie, oceny i wykres.
  5. Arkusz uczniowie zawiera oceny uczniów z matematyki i informatyki, nie zawiera żadnych formuł. Możesz użyć innych nazwisk.
    Arkusz klakulacyjny 'Oceny - arkusz uczniowie'
  6. Arkusz oceny zlicza liczbę ocen z matematyki i informatyki. Należy skonstruować formułę zawierającą funkcję LICZ.JEŻELI oraz odwołanie do arkusza uczniowie. Aby wstawić funkcję należy wybrać Wstaw | Funkcja... a następnie wybrać funkcję określić jej zakres i kryterium, np.
    Arkusz klakulacyjny 'Oceny - arkusz oceny'
  7. W arkuszu wykres umieść wykres obrazujący liczbę ocen z matematyki i informatyki i odwołujący się do arkusza oceny. Należy wybrać Wstaw | Wykres... a następnie wybrać typ kolumnowy kliknąć na arkusz oceny zaznaczyć kolumny Matematyka i Informatyka, kliknąć na zakładkę Serie, wybrać Etykieta osi kategorii (X) i zaznaczyć w arkuszu oceny kolumnę Ocena wyrażona słownie. Legendę ustaw na dole wykresu. Ustal odpowiednio czcionkę na osi X, aby nazwy ocen zmieścić poziomo, natomiast skalę osi Y ustaw na wartości maksymalną 10, ponieważ tyle może być maksymalnie ocen jednego typu.
    Arkusz klakulacyjny 'Oceny - arkusz wykres'





II PÓŁROCZE 2010/2011


5 Wyrażenia matematyczne (Ostateczny termin oddania zadania 25.02.2011 r.)
Do tego ćwiczenia należy wykorzystać program Microsoft Office Word 2003.

Wymagania wskazówki:
  1. program Word służy także do wpisywania wyrażeń matematycznych, fizycznych oraz chemicznych. Służy do tego specjalne narzędzie Microsoft Equation, nazywane także Edytorem Równań.
  2. aby wstawić obiekt Microsoft Equation należy wybrać Wstaw -> Obiekt... -> Microsoft Equation 3.0

    Microsoft Equation

  3. plik ma mieć nazwę matma_Nr, gdzie Nr jest Twoim numerem z dziennika
  4. ćwiczenie polega na przepisaniu z użyciem Microsoft Equation poniższych wyrażeń matematycznych

Wzór wyrażeń matematycznych (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
Wyrażenia matematyczne - Microsoft Equation


6 Arkusz jako prosta baza danych (Ostateczny termin oddania zadania 18.03.2011 r.)
Do tego ćwiczenia należy arkusz kalkulacyjny Microsoft Office Excel 2003

Wymagania i wskazówki:
  1. Arkusz kalkulacyjny możesz też wykorzystać do tworzenia baz danych. W przypadku arkusza kalkulacyjnego jego kolumny to pola, natomiast każdy wiersz to rekord.
  2. Otwórz arkusz kalkulacyjny nadaj nowemu plikowi nazwę baza_danych_Nr.
  3. Przygotuj tabelę zawierającą zawody i zarobki pewnych osób z różnych miast w układzie, jak na rysunku poniżej.
  4. Zaznacz pierwszą komórkę A1 i wykonaj polecenie Dane | Filtr | Autofiltr (pojawią się strzałki).
  5. Następnie wykonaj czynności:
    1. Kliknij w strzałkę na polu Płeć i wybierz K, aby wyświetlić listę wszystkich zatrudnionych kobiet.
    2. Strzałka rozwijalna w kolumnie będzie podświetlona na niebiesko. Cofnij filtr, wybierając (Wszystkie).
    3. Wyświetl listę pracowników, którzy znają język angielski. Cofnij filtr.
    4. Za pomocą wyboru (Niestandardowe...) wyświetl listę pracowników, którzy mają płace od 1900zł do 2200zł (powinny być 4 nazwiska). Cofnij filtr.
    5. Wyświetl listę wszystkich kobiet, które pracują w Bytomiu. Cofnij filtr.
    6. Za pomocą wyboru (Niestandardowe...) wyświetl listę pracowników, którzy są z Bytomia lub z Katowic. Cofnij filtr.
    7. Za pomocą wyboru (Niestandardowe...) wyświetl listę elektryków i mechaników. Cofnij filtr.
    8. Za pomocą wyboru (Niestandardowe...) wyświetl listę pracowników, których nazwa zawodu kończy się na literę "a". Cofnij filtr.
    9. Za pomocą wyboru (Niestandardowe...) wyświetl listę pracowników, których nazwiska nie zawierają litery "w" (powinno być jedno nazwisko). Cofnij filtr.
    10. Zaproponuj sam i wykonaj zadanie związane z filtrowaniem danych.
    11. Wyłącz autofiltr poprzez zaznaczenie tabeli oraz wybranie Dane | Filtr | Autofiltr. Następnie zapisz plik.
Dane do zadania (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
Arkusz jako prosta baza danych


7 Prezentacja multimedialna o informatyce (Ostateczny termin oddania zadania 29.04.2011 r.)
Do tego ćwiczenia należy wykorzystać program Microsoft Office PowerPoint 2003

Wymagania i wskazówki:
  1. Otwórz program do tworzenia prezentacji multimedialnych PowerPoint w zapisz pod nazwą informatykaNr, gdzie Nr jest Twoim numerem z dziennika.
  2. Stwórz prezentację dotyczącą informatyki, komputerów i ogólnie technologii informacyjnej. Konkretne tematy zostaną przydzielone poszczególnym uczniom przez nauczyciela. Każdej osobie w grupie inny temat. Listę tematów możesz zobaczyć tutaj.
  3. Należy stosować sie do uwag dotyczących danego tematu.
  4. Aby wstawić nowy slajd należy wybrać Wstaw -> Nowy slajd....
  5. Prezentacja ma składać się co najmniej z 15 slajdów.
  6. Pierwszy slajd ma być tzw. slajdem tytułowym np. "Jan Kowalski Moja prezentacja dotyczyć będzie..." Natomiast ostatni ma być tzw. slajdem końcowym i zawierać np. napis "Dziekuję za obejrzenie mojej prezentacji Autor: Jan Kowalski".
  7. Prezentacja ma zawierać tekst i grafikę (można kopiować z internetu).
  8. Każdy slajd ma mieć tło i efekt przejścia do następnego slajdu.
  9. Elementy tekstowe oraz grafika mogą być animowane.
  10. Kolejne slajdy mają pokazywać się po kliknięciu myszką (z wyjątkiem sytuacji, gdy użyjemy przcisków akcji).
  11. Na ocenę celującą: oprócz bardzo estetycznej szaty graficznej jeden ze slajdów ma zawierać wykres stworzony w programie Excel, który dotyczy tematu prezentacji (dane do wykresu mogą pochodzić z internetu albo można je wymyśleć samemu - plik z wykresem ma znajdować się na dysku) oraz wstawić przyciski akcji służące do nawigacji. Wtedy następny slajd nie ma się pokazywać po kliknięciu myszką.
  12. Uwaga dotycząca czcionek!!! Przy wyświetlaniu tekstu prezentacji na komputerze wyposażonym w inny zestaw czcionek, niż komputer, za pomocą którego utworzono prezentację, mogą wystąpić problemy z wyświetlaniem oryginalnych czcionek. Aby uniknąć tego typu problemów, używane czcionki można osadzić w prezentacji. Zapisanie prezentacji z osadzonymi czcionkami powoduje zwiększenie rozmiarów pliku prezentacji.
    Aby osadziić czcionki w programie PowerPoint 2000 należy W menu Plik kliknąć polecenie Zapisz jako a następnie kliknąc menu Narzędzia, a następnie polecenie Osadź czcionki TrueType.
    Aby osadziić czcionki w programie PowerPoint 2003 należy W menu Narzędzia wybrać Opcje... następnie kartę Zapisywanie oraz zaznaczyć pole Osadź czcionki TrueType.


8 Komiks (Ostateczny termin oddania zadania 27.05.2011 r.)
Ćwiczenie należy wykonać w programie Microsoft Office Word 2003.

Wymagania i wskazówki:
  1. plik ma mieć nazwę komiksNr, gdzie Nr jest Twoim numerem z dziennika;
  2. ćwiczenie polega na wykonaniu komiksu złożonego z jednej strony;
  3. należy wykorzystać autokształty. Dostępne są one na dole strony po wykonaniu czynności Widok -> Paski narzędzi... -> Rysowanie;
  4. obowiązkowo należy użyć i sformatować następujące autokształty: kształty podstawowe, gwiazdy, strzałki , objaśnienia (w którym należy umieścić tekst).
Przykładowy rysunek absolwenta naszego gimnazjum Artura Kiełbowskiego (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
Komiks

Powodzenia
Łukasz Mrowicki