Materiały na lekcje informatyki dla klasy II gimnazjum (sala nr 12)


Witam!
Zadania, które należy wykonać:


1 Notatka - Skróty używane w informatyce (Ostateczny termin oddania zadania 30.09.2017 r.)

Notatkę należy wykonać w programie Microsoft Office Word 2003 lub nowszym albo w programie OpenOffice Writer.

W informatyce używa się wiele skrótów, najczęściej są to skróty trzyliterowe pochodzące z języka angielskiego. Są one tak bardzo popularne, że często zapomina się, czego one dotyczą. Aby je zrozumieć proponuję Wam wykonanie następującego ćwiczenia.

Wymagania i wskazówki:

Pojęcie informatyczne dotyczące sprzętu komputerowego:

RAM (ang. Random Access Memory)
ROM (ang. Read Only Memory)


HDD (ang. Hard Disk Drive) - dysk twardy
FDD (ang. Floppy Disk Drive) - stacja dyskietek


CPU (ang. Central Processing Unit) - processor
GPU (ang. Graphics Processing Unit)


LCD (ang. Liquid Crystal Display) - wyświetlacz ciekłokrystaliczny
CRT (ang. Cathode Ray Tube) - monitor kineskopowy


LPT - port równoległy
USB (ang. Universal Serial Bus}
Bluetooth
FireWire (IEEE 1394)


Pojęcie informatyczne dotyczące sieci komputerowej:

LAN (ang. Local Area Network)
MAN (ang. Metropolitan Area Network)
WAN (ang. Wide Area Network)
WLAN (ang. Wireless LAN)
TCP (ang. Transmission Control Protocol)
HTML (ang. Hyper Text Markup Language)
PHP - skryptowy język programowania


2 Plan lekcji (Ostateczny termin oddania zadania 14.10.2017 r.)

Plan lekcji należy wykonać w programie Microsoft Office Word 2003 lub nowszym albo w programie OpenOffice Writer.

Wymagania wskazówki:

Wzór planu lekcji (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
Plan lekcji

Wzór kolorowych planów lekcji. Drugi wykonała Klaudia Dekert (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
Plan lekcji kolorowy
Plan lekcji kolorowy Klaudia Dekert

3 Życiorys (Ostateczny termin oddania zadania 18.11.2017 r.)

Życiorys należy wykonać w programie Microsoft Office Word 2003 lub nowszym albo w programie OpenOffice Writer.

Wymagania wskazówki:

Wzór życiorysu (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej)
Życiorys


4 Kodowanie w Scratch - Wprowadzenie (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 04.01.2018 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć programu Scratch dostępnego w Internecie. Polecam założenie konta - wtedy projekty zostaną zapisane na Twoim koncie.

Wymagania i wskazówki:
  1. Otwórz program Scratch.
  2. Wykonaj scenkę składającą się z co najmniej dwóch duszków (tematyka zima, święta, spotkanie koleżeńskie).
  3. Duszki mają się ruszać oraz mogą pojawiać się "dymki" z odpowiednimi tekstami.
  4. Postaraj się, aby skrypty były skomplikowane a całość wyglądała estetycznie

Przykład skromnej scenki (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej),
Kodowanie w Scratch - Walentynka


5 Kodowanie w Scratch - Symulacja fruwania (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 10.02.2018 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć programu Scratch dostępnego w Internecie. Polecam założenie konta - wtedy projekty zostaną zapisane na Twoim koncie.

Wymagania i wskazówki:
  1. Otwórz program Scratch.
  2. Stwórz symulację fruwania - duszek ma się odbijać od krawędzi sceny
  3. Duszek ma zmieniać kostiumy, aby wywołać wrażenie ruchu (np. skrzydeł). Można stworzyć własne kostiumy

Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
Kodowanie w Scratch - Symulacja fruwania

6 Arkusz kalkulacyjny - wykres dotyczący ocen (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 17.03.2018 r.)
Do tego ćwiczenia należy użyć arkusz kalkulacyjny Calc dostępny w pakiecie OpenOffice albo Excel w pakiecie internetowym Office 365.

Wymagania i wskazówki:
  1. Otwórz arkusz kalkulacyjny.
  2. Wykonaj tabelkę z ocenami za I i II półrocze.
  3. Wstaw wykres kolumnowy obrazujący dane z tabeli.
  4. Sformatuj wykres, aby był ciekawy. m.in. zmień kolor obszaru wykresu, zmień czcionkę w podpisach osi i legendzie, dodaj tytuł wykresu, itd.
  5. Im ciekawszy będzie wykres tym lepsza ocena.
  6. Można również ciekawie sformatować tabelę.
  7. Zapisz plik w chmurze (Office 365) albo w swoim folderze (OpenOffice Calc) pod nazwą oceny_wykres_Nr , gdzie Nr oznacza Twój numer z dziennika.

Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę

Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
Arkusz kalkulacyjny - wykres dotyczący ocen

7 Programowanie w Baltie - wieżowiec (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 17.03.2018 r.)

Do tego ćwiczenia należy użyć programu Baltie 3 zainstalowanego na stacjach roboczych.
Można zapoznać się z programem wybierając Audiowizualny program uczący

Wymagania i wskazówki:
  1. Otwórz program Baltie 3.
  2. Wybierz Tryb -> Programowanie -> Nowicjusz
  3. Wykonaj program, w którym czarodziej Baltie buduje wieżowiec złożony z co najmniej pięciu kondygnacji
  4. Na końcu program ma czekać na naciśnięcie dowolnego przycisku, aby było można obejrzeć efekt jego pracy
  5. Można dodać inne elementy, jak słońce, płot, drzewa.
  6. Zapisz program w swoim folderze pod nazwą wiezowiec_Nr , gdzie Nr oznacza Twój numer z dziennika..
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę
Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
Programowanie w Baltie - wieżowiec


8 Kodowanie w Scratch - Święta majowe (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 11.05.2018 r.)

Do tego ćwiczenia należy użyć programu Scratch dostępnego w Internecie.
Polecam założenie konta - wtedy projekty zostaną zapisane na Twoim koncie.

Wymagania i wskazówki:
  1. Otwórz program Scratch.
  2. Utwórz nowego duszka i narysuj flagę Polski. Utwórz nowy kostium tego duszka i zmień "falowanie" flagi,
  3. Utwórz duszki z napisami świąt majowych, np. 1 maja – Święto Pracy 2 maja – Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej, 3 maja – Święto Konstytucji 3 Maja..
  4. Wykonaj animacje flagi, aby uzyskać efekt powiewania flagi na wietrze. Użyj pętli "powtarzaj".
  5. Zapisz projekt pod nazwą święta majowe na swoim koncie.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
Kodowanie w Scratch - Święta majowe
Kodowanie w Scratch - Święta majowe


9 Kodowanie w Logo - domek (Ostateczny termin oddania zadania do dnia 19.05.2018 r.)

Do tego ćwiczenia należy użyć programu Logomocja Imagine Demo. Wersja demo niepozwana zapisać stworzonych projektów.

Wymagania i wskazówki:
  1. Otwórz program Logomocja Imagine Demo.
  2. Zapoznaj się z poleceniami programu w podręczniku albo skorzystaj ze zrzutów programu zamieszczonych poniżej.
  3. Poćwicz wykonywanie prostych instrukcji ruchu żółwia: poruszanie się naprzód, wstecz, skręcanie, podnoszenie i opuszczanie pisaka.
  4. Wykonaj rysunek domku podobnego do zamieszczonego poniżej.
Nacobezu = Na co będę zwracał uwagę Przykład skryptu realizujący to zadanie (kliknij na rysunek, aby zobaczyć dokładniej).
Polecenia Logomocji - klasa str. 147
Polecenia Logomocji - klasa str. 148
Kodowanie w Logo - domek


Powodzenia
Łukasz Mrowicki